Tekstin ymmärtäminen

Tehtävä 17: Täydennystehtävät

Alla on kaksi sisällöltään samanlaista tekstiä. Täydennä jälkimmäisen tekstin aukot sopivilla sanoilla ensimmäisen tekstin perusteella (1-2 sanaa / aukko). Jos vastauksesi sisältää ääkkösiä, voit käyttää tarvittaessa niiden syöttämiseen tehtävän alla olevia ä- ja ö-painikkeita. Kun olet valmis, paina lopuksi Tarkista.
Maito valittiin Suomen kansallisjuomaksi

Suomalaiset ovat valinneet maidon Suomen kansallisjuomaksi. Itsenäisyyspäivän alla julkaistussa kuluttajatutkimuksessa joka toinen suomalainen nimesi maidon Suomen kansallisjuomaksi. Maito maistuu, ja se kuuluu olennaisena osana suomalaiseen ruokapöytään. Suomalainen juo tätä valkoista juomaa keskimäärin kaksi lasillista päivässä.

Tuoreen kuluttajatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä maito merkitsee suomalaisille ja mikä on Suomen kansallisjuoma. Tutkimukseen vastasi 1212 suomalaista. Tulosten mukaan 52 prosenttia suomalaisista liputtaa maidon puolesta Suomen kansallisjuomana. Pohjois-Suomessa jopa kaksi kolmesta vastaajasta oli sitä mieltä, että Suomen kansallisjuoma on maito.

Kansallisjuoman titteliä kantava maito on raikkaan makunsa lisäksi varsin terveellinen valinta, jota asiantuntijatkin suosittelevat. Ravitsemusneuvottelukunnan mukaan nestemäisiä maitovalmisteita kannattaa nauttia puolisen litraa päivässä vähärasvaisena tai rasvattomana. Parhaiten suomalaisille maistuukin rasvaton maito.

Ruoka Pirkka tammikuu 2010

Suomalaisten on maito. Näin todettiin kuluttajatutkimuksessa, joka julkaistiin juuri ennen . Yli puolet vastaajista ehdotti Suomen kansallisjuomaksi. Pohjois- Suomessa kannatus oli vieläkin suurempi. Asiantuntijatkin suosittelevat maidon , koska maito on paitsi raikkaanmakuista myös . Ravitsemusneuvottelukunnan suositus on, että meidän tulisi nauttia nestemäisiä maitovalmisteita puolisen litraa päivä.