Rakenne ja sanasto

Tehtävä 4: Täydennystehtävä

Kirjoita aukkoihin oikeat päätteet.

Jos vastauksesi sisältää ääkkösiä, voit käyttää tarvittaessa niiden syöttämiseen tehtävän alla olevia ä- ja ö-painikkeita. Kun olet valmis, paina lopuksi tarkista.

Suomalaiset vaikenevat - vai vaikenevatko?

Usein sano, että suomalaiset ovat hiljai ja ujo . Ei ihme, että monet pitävät suomalaisia suorastaan epäkohteli. Ulkomaalai mielestä suomalaisiin on vaikea tutustua. He ihmettelevät, miksi naapuritkaan eivät aina tervehdi toisiaan, vaikka näk toisensa lähes joka päivä. Hiljattain eräs Suomessa asuva ulkomaalainen kirjoitti pääkaupunkilaisessa päiväleh, että meni kaksi vuo, ennen kuin naapurit vastasivat hänen tervehdy. Toisaalta taas ulkomaalaiset, jotka ovat asu Suomessa pitemmän aikaa, kertovat, että he ovat saaneet suomalaisista hyviä ja uskollisia ystäv. Ystävystyminen ei kuitenkaan tapahdu nopeasti.

Kotona ja koulussa suomalaisille ope, että pitää ensin aja ja vasta sitten puhua. Hiljaisuus ei häiritse suoma. He voivat odote rauhassa, kunnes joku toinen sanoo jotakin. Monissa muissa kulttuur näin ei ole, vaan puhumatonta keskustelukumppania pidetään usein epäkohteli.

Bussissa, junassa tai metrossa suomalaiset eivät tavallisesti puhu vierai kanssa, vaan istuvat hiljaa paikallaan. Mutta jos kännykkä soi, hiljaisuus voi loppua siihen ja suomalaiset saat lörpötellä kännykkään koko matkan ajan. Valitettavasti moni tekee sen vielä niin kovalla ään, että kaikki muutkin matkustajat joutuvat kuunte heidän juttujaan. Täytyisiköhän ruveta sakotta niitä matkustajia, jotka kailottavat puhelimessa julkisissa iikenneväline ja häiritsevät siten muita matkustajia.