Taustaa

Tämä opas tarjoaa käytännön tietoa Suomi-koulun koulun hallinnosta, esimerkkejä siitä, miten eri maissa toimitaan, sekä tietolähteitä. Muutoksia kuitenkin tulee aina, ja opas vaatii päivittämistä. Kommentit ja muutosehdotukset ovat siis tervetulleita, ja niitä voi lähettää Suomi-koulujen tuki ry:n puheenjohtajalle (maila.eichhorn(at)kolumbus.fi) tai tekijöille: Kaarina Kaunisaho (kaunisaho(at)bluewin.ch), Eeva Salomaa-Jago (eeva.jago(at)ntlworld.com).

Opas on tarkoitettu Suomi-koulujen hallintotehtävissä mukana oleville ja kaikille Suomi-kouluista kiinnostuneille. Erityisesti suomikoulutoimintaa aloittavat voivat saada oppaasta hyödyllisiä ohjeita. Vakiintuneiden koulujen hallintoväki puolestaan voi löytää siitä uusia ideoita.

Laajin esitys Suomi-kouluista on Maila Eichhornin opetusministeriön toimeksiannosta laatima Suomi-koulujen toimintaedellytysten kartoitus Aapiskukkoa ja Aku Ankkaa vuodelta 2006. Suomi-koulujen tuki ry:n jäsensivustolla julkaistiin elokuussa 2009 pedagoginen, opettajille suunnattu Suomikouluopas, Lisäksi opettajia on perehdytetty suomalaisiin juhliin ja niiden viettotapoihin erityisellä Juhlaoppaalla. Tämä on siis ensimmäinen Suomi-koulujen hallintoa käsittelevä opas.

Tämän oppaan ovat koonneet Suomi-koulujen tuki ry:n toimeksiannosta suomikoulukonkarit Kaarina Kaunisaho (Sveitsi) ja Eeva Salomaa-Jago (Iso-Britannia) sekä avustajat eri puolilta maailmaa.

Eri maissa Suomi-koulutkin toimivat eri tavoin, aina kuitenkin asuinmaan lakien mukaan. Moninaisuus – sääntöjen, määräysten ja rajoitusten kirjo – voi näyttää ensin pelottavalta, mutta ei pidä lannistua, vaan hoitaa asiat yhteistyössä, yksi kerrallaan.

Hakemistoon