Leena Laulajainen, Tulen ja jään saari

Ella, 10 v., Braunschweigin suomalainen kielikoulu

Koppeloille (7-9-vuotiaat) luettiin kirjasta satu ”Tyttö ja omenapuu”. Pojista satu oli tylsä ja vaikea ymmärtää, tytöt pitivät kovasti. Emma, 7-v., kommentoi ”Tyttö voi soittaa vaan puuhuilulla, koska on syntynyt omenan siemenistä. Omenapuu on kuin hänen sisko.”

Pariisin Suomi-koulu

4.-6 lk eivät kirjasta tykänneet, 8 lasta sanoi, että kirja oli tylsä ja yhden mielestä se oli ihan hyvä.

Zürichin Suomi-koulu

Satu on nimeltään Tulen ja jään saari. Sen päähenkilöt ovat Hun ja Hann. Satu kertoo Hunista, joka hallitsee tulta ja Hannista, joka hallitsee jäätä. Tarina kertoo tulen ja jään taistelusta ja taistelun aiheuttamista luonnon muutoksista. Kirja on nuorille suunnattu. Mielestäni se oli ihan kiva. Anna kirjalle 4/5 pistettä.

Saana 9v, Geneven Suomi-koulun lukuryhmä I

Satu on nimeltään Prinssi, joka nukkui aaltojen alla. Satu kertoo tytöstä nimeltä Midori, joka kerää kiviä, sekä prinssi Kaitosta, joka ilmeistyi myrsyn jälkeen Midokin kotiin. Kaito on prinssi, joka taian voimalla muuttui kiveksi, jotta vihollinen ei tappaisi häntä. Midoki löysi kiveksi muuttuneen Kaiton rannalta. Kirja on nuorille suunnattu. Minusta kirja oli tosi pitkä. Annan kirjalle 2/5 pistettä.

Erik, 11v, Geneven Suomi-koulun lukuryhmä I

Satu Hamlet Hiirestä

Opettaja Camberleyn Suomi-koulusta luki lapsille tarinan. Ryhmässä oli viisi oppilasta, yksi 7v. ja neljä 8 vuotiasta. Lyyra 8v., kirjoitti lasten huomiot.

Tyttö ja valkoinen hevonen

Minä pidin tästä kirjasta todella paljon, antaisin viisi tähteä viidestä.

Erityisesti pidin siitä kun tyttö ja hevonen syntyivät siitä omenasta ja kasvoivat tosi nopeasti. Kuvitus oli todella hieno ja taitavasti tehty.

Suosittelen tätä kirjaa hevoshulluille ja niille jotka tykkäävät fantasiasta.

Lotta Köykkä, 11 v., Ammanin Suomi-koulu

Minun lempitarina kirjasta Tulen ja jään saari on Tyttö ja valkonen hevonen koska minä rakastan hevosia niin paljon!

Tarina ei ollut niin helppo ymmartää, mutta luin sen mun äidin kanssa. Kirjan kuvat oli tosi kauniita, koska ne olivat yksityiskohtaisia.

Jos voisin muuttaa jotain, lisäisin värijä kuviin.

Hannah Anderson 11v., Ammanin Suomi-Koulu