Lukupiiri Baselin Suomi-koulussa

Osallistuimme Lukupiiriin siten, että opettaja luki lapsille kirjan ja he piirsivät kuvan kuulemastaan. Kirja: Nina Pirhonen, Kumpulaakson Pompom ja avaruusmatka.

Lapset kuuntelivat tarinaa todella kiinnostuneina ja kyselivät paljon. Tekstissa oli useampia kaikille uusia ja vieraita sanoja (esim. asteroidi, galaksi, planeetta, oktoni, spektroni). Hauskana lisänä oppilaat kokivat erilaiset tehtävät tarinan lomassa (esim. etsi 7 hämähäkkiä). Avaruusaluksen ohella hohtava, kelluva metsä oli lasten mielestä se kaikista mielenkiintoisin kohta tarinassa.

Lasten piirrokset avautuvat suurempina tästä.

Opettaja Satu Schön kirjoittaa:

Laitan tässä nyt Baselin Suomi-koulun Loruliskojen eli 3-4 vuotiaiden taideteokset “Tompan uusi koti”- kirjasta teille.

Tomppa-kirjat ovat Loruliskojen suosikki-kirjoja. Tämä kirja oli kaikille uusi ja ennen lukematon. Luin kirjan ja lapset kuuntelivat tarkkaavaisina.

Lopuksi he kertoivat omia kokemuksiaan muutosta, remontista, maalaamisesta, lettujen paistosta ja pehmolelujen pesemisestä pesukoneessa. Aihe oli muutamalle lapselle jopa ajankohtainen, kun he ovat juuri muuttaneet tai ovat tekemässä muuttoa uuteen kotiin.

Paperille lapset piirsivät kuulemastaan sadusta kuvat. Martti-mato on kaikkien suuri suosikki, ja se pääsikin kaikkiin piirustuksiin.

Kuvat:

Samu