Nina Pirhonen, Kumpulaakson Pompom ja avaruusmatka

Pariisin Pompom-kuvia

Kun Pompom lähti avaruuteen, se oli vähän semmosta hassua. Ja kun se oli avaruudessa, niin ne löysi semmossii spektroneja.

Téo, 5-v., Pariisin Suomi-koulu

Se oli hyvä, mä tykkäsin Pompom ja Nuuk. Mä tykkäsin kun Pompom sanoi ”mä teen sateenkaari” ja Poko sanoi ”mä teen lampu”.

Ida, 7-v., Pariisin Suomi-koulu

Mä tykkäsin paljon! Se satu oli tosi kiinnostava. Mä tykkäsin kaikki tapahtumat. Kaikki henkilöt olivat söpöjä. Miksi oli vettä Plokissa? Avaruus olivat tosi hyvin piirtänyt.

Lilou, 7-v., Pariisin Suomi-koulu

Kirja oli tylsä mutta minä tykkäisn Pompusta ja se oli tylsä, mutta se oli vähän kiva silti. Mutta minä opin uusia planeetan nimiä niinkun Mars-Venus. Minä tykkäisn Plokkista ja Viuviusta.

Fanny, 7-v., Pariisin Suomi-koulu

Minä tykkäsin tästä paljon. Oli hauska. Minä tykkäsin tosi tosi paljon, mun mielestä se oli kiva kirja.

Eva, 6-v., Pariisin Suomi-koulu

Se oli hyvää kun se Viuviu meni avaruuteen.

Alex, 8-v., Pariisin Suomi-koulu

Tyhmä tarina.

Niko, 7-v., Pariisin Suomi-koulu

Kirja oli vauvoille, mutta muuten kiva! Minä tykkäsin Pompom oli kivoin hahmo! Minä tykkään avaruudesta! Hahmot olivat pompo, Plok, Okko-Oktoni, Nuuk, Viuviu, Peko ja Poko ja Piupiu.

Sara, 8-v., Pariisin Suomi-koulu

Katselimme ja kuuntelimme kuvakirjaa helmikuussa, kun koko koulumme kävi retkellä planetaariossa.

Minusta itsestäni uvat ja tarina eivät olleet kovin onnistuneita, mutta ryhmän pojat tykkäsivät teemasta ja värikkäisistä kuvista,

Luka odotti jo kovasti, että saisimme kirjan loppuun luettua ryhmässä, että saisi sen lainattua kotiin.

Nimet olivat minusta aika vaikeita, mutta lapsemmehan tulevat perheistä, joissa on usein erikoisia nimiä!

Avaruus on pojille ertyisen kiinnostava teema.

Anna-Kaarina, ope Düsseldorfin Suomi-koulusta

Osallistuimme Lukupiiriin siten, että opettaja luki lapsille kirjan ja he piirsivät kuvan kuulemastaan. Kuvat ovat alla ja taiteilijoiden nimet kuvien mukaan järjestyksessä.

Lapset kuuntelivat tarinaa todella kiinnostuneina ja kyselivät paljon. Tekstissa oli useampia kaikille uusia ja vieraita sanoja (esim. asteroidi, galaksi, planeetta, oktoni, spektroni). Hauskana lisänä oppilaat kokivat erilaiset tehtävät tarinan lomassa (esim. etsi 7 hämähäkkiä). Avaruusaluksen ohella hohtava, kelluva metsä oli lasten mielestä se kaikista mielenkiintoisin kohta tarinassa. Lasten piirrokset avautuvat suurempina tästä.

Pia Heino, opettaja, Baselin Suomi-koulu, Sveitsi

Taiteilijat: 4-5 -vuotiaat Aakkosahmat.

Kuva 1:  Alex, 4 vuotta; kuva 2: Ava, 5 vuotta; kuva 3: Joonatan, 5 vuotta; kuva 4: Amelia, 4 vuotta;  kuva 5: Aino, 4 vuotta; kuva 6: Joona, 5 vuotta;  kuva 7: Miikka, 4 vuotta; kuva 8: Leeni, 4 vuotta