Opekokouksen satoa 15.11.2020

Suomi-koulujen historian ensimmäinen “maailmanlaajuinen” opekokous pidettiin kokeiluluonteisesti 15.11.2020. Aikaerojen ja valitun päivän takia kaikki halukkaat eivät päässeet linjoille, mutta jatkossa pyrimme järjestämään vastaavia tapaamisia linjoilla myös eri päivinä ja vuorokaudenaikoina.

Marraskuun tapaamisessa linjoilla oli 22 opettajaa eri puolilta maailmaa. Suurin osa oli mukana Euroopasta, mutta saimmepa nauttia myös Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Arabiemiraateissa asuvien opettajien kuulumisista.

Huomio oli tietysti etäopetuksen onnistumisessa ja järjestämisessä. Jotkut Suomi-koulut sanoivat, että oppilasmäärä on jopa lisääntynyt, koska nyt voidaan osallistua etänä koko maan alueelta (eikä vain sieltä, josta pääsee ajamaan tai tulemaan koululle). Toiset taas raportoivat oppilasmäärien laskusta: Voimme kai todeta, että keskimäärin oppilasmäärät ovat pysyneet samoina. Etäopettamiseen jaettiin paljon onnistuneita (ja innostuneita) ajatuksia ja vinkkejä. Kiitos kaikille osallistuneille!

Tässä alla muutama tärppi tuntien pitämiseen ja suunnitteluun. Näitä kannattaa muissakin Suomi-kouluissa hyödyntää!

1. Belgian Suomi-koulun etäopetusrakenne kokonaisuutena (useampi tunti linjoilla): https://www.facebook.com/belgiansuomikoulu/
  2. Belgian Suomi-koulun Tarinapyrstö-Youtube-kanava, jossa valmiita (lyhyitä) tarinoita Suomi-koululaisille: https://www.youtube.com/channel/UC-1zSFGYo7bUDeB9pItUdRA; lisätietoja: suvi.karuranga_at_gmail.com
  3. Düsseldorfin Suomi-koulun teiniryhmä etenee projektien mukaan ja projektit ja niiden itsenäisen työstäminen on koettu mielekkäänä. Kuulimme myös, kuinka ihan perinteiset “korttipelit” ovat hyviä: Toisille esitetään kysymyksiä opeteltavan asian (esim. sijamuodon) mukaan ja muut vastaavat. Esimerkiksi: Missä koira asuu? Koira asuu kopiSSA. Lisätietoja ja tarkemmat vinkit: leila.m.imppola_at_gmail.com
  4. Frankfurtin Suomi-koulun Koirien Kalevalan hyödyntäminen (ALLA tehtävät sekä videoklippi), lisätietoja: lumi_at_personaltrainer.lu
  5. Abu Dhabin Suomi-koulun viikkotehtävät (jotka jaetaan maanantaina perheille ja joita puretaan viikon mittaan, tehtäviä myös koko perheelle “suomiaktiviteettina”), ALLA kuvakaappaukset selventämään.  Lisätietoja: anna.kivari_at_gmail.com
  6. Montrealin Suomi-koulussa askarrellaan ja lähetetään suomenkieliset joulukortit ennalta sovittuun kohteeseen Kanadassa tai Suomessa. Lisätietoja: elisa.pylkkanen_at_mail.mcgill.ca.

Abu Dhabin viikkotehtävistä kuvakaappaukset:

Frankfurtin Koirien Kalevalan tehtävät ja video:

0-4-vuotiaat
Etsi kuvasta seuraavat asiat:
⁃ kissa
⁃ kana
⁃ puu
⁃ tikapuut
⁃ ikkuna
⁃ Herra Hakkarainen
⁃ musta lintu katolla
Miten kuvan eläimet ääntelevät?
Mitä muita eläimiä tunnet? Miten ne ääntelevät suomeksi?
4-5-vuotiaat
⁃ Osaatko laskea seitsemään suomeksi?
⁃ Kuinka monta kanaa löydät kuvasta?
⁃ Kuinka monta koiraa löydät kuvasta?
⁃ Kuinka monta savupiippua on talon katolla?
⁃ Kuinka monta heinäkasaa? Mitä heinäkasasta pilkistää? Mitähän on mahtanut tapahtua?
⁃ Kuinka monta askelmaa on tikapuissa? Mitähän on käynyt toiseksi alimmalle askelmalle? Miksi se on mennyt rikki?
⁃ Kuinka monta kaivoa on pihassa?
⁃ Näetkö kuvassa koiran, kenellä on kirves kädessä? Mitä koira tekee kirveellä? Mihin kirvestä yleensä käytetään?
5-6-vuotiaat
⁃ Tiedätkö vuodenajat suomeksi?
⁃ Mikä vuodenaika on kuvassa? Miksi arvelet niin?
⁃ Mikä vuodenaika on nyt meneillään? Mitä luonnossa tapahtuu silloin?
⁃ Mihin vuodenaikaan sinä olet syntynyt?
⁃ Keksitkö ainakin kolme kivaa asiaa jokaisesta vuodenajasta?
⁃ Mikä on sinun lempi vuodenaikasi? Miksi?

Video: