Saksan Suomi-koulut kouluttautuivat

Saksan Suomi-koulujen opettajat, apuopettajat, sijaisopettajat ja muut aktiivit kokoontuivat Müncheniin sateisena perjantaina 17.11.2023. Sade ei haitannut, väki oli energisellä mielellä ja tunnelma oli lämmin & aurinkoinen.

Ensimmäisenä iltana saimme kuulla ihania musiikkiesityksiä Münchenin Suomi-koulu opettajien & vanhempien yhteistyönä, tutustuimme toisiimme ja nostimme maljan kaikille Suomi-koulutoimijoille.

Lauantaina kaikki huimat 54 osallistujaa keskustelivat ja kuulivat asiaa Suomen koulumaailmasta, toiminnallisista harjoituksista, ryhmänhallinnan haasteiden kohtaamisesta sekä arvioinnista. Kouluttajana toimi lauantaina yhdistyksemme puheenjohtaja Veera Toivonen (joka on toiminut aikoinaan myös Belgian Suomi-koulun opettajana ja johtavana opettajana). Osallistujat olivat aktiivisia kyselijöitä ja keskustelua syntyi aitojen opetus- ja ryhmätilanteiden pohjalta.

Lauantai-iltana saimme ryhmätehtävän. Suunnistimme syksyisessä Münchenissä keskustan merkkirakennusten ja -etappien halki kohti illan ravintolaa, jossa nautimme eteläsaksalaisen illallisen. Suunnistukseen saimme voimaa glögihetkestä, jonka Suomi-kouluoppilaat Aulis ja Anneli mahdollistivat perheensä avulla. Kiitos näille oppilaille erityisesti!

Sunnuntaina Saksan Suomi-koulujen neuvosto kokoontui kokoukseen, neuvosto sai uusia varajäseniä sekä uuden rahastonhoitajan. Yhdistyksemme kiittää myös tässä yhteydessä Ritva Ritva Schultheissea, joka on toiminut 16 vuoden ajan tässä vapaaehtoistehtävässä. Lämmin kiitos Ritvalle tästä huikeasta panoksesta Suomi-koulutyöhön maailmalla – erityisesti Saksassa.

Sunnuntaina ryhmät kokoontuivat pohtimaan inkluusiota Suomi-kouluissa Kirsi Jämsän kohdalla (erityisopettaja) sekä pohtivat aistien, liikkeiden, hengityksen hyödyntämistä Suomi-koulutuntien rauhoittumis- tai ryhmänhallintakeinoina. Liikkeen, aistien, hengityksen maailmaan ryhmää johdatti Anne Oldengram.

Koulutuspäivät päättyivät sunnuntai-iltapäivänä lounaaseen. Lounas oli järjestetty yhteisöjen keskukseen, jossa lounas oli valmistettu ruokahävikistä kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

Koulutuspäivien parasta antia oli jälleen kerran huomata, kuinka ihmiset, eri koulut ja kaupungit puhaltavat yhteiseen hiileen erinomaisessa yhteistyössä! Tässä yhteisessä tekemisessä on aina ilo olla mukana, oppien koko ajan toinen toisiltamme, Suomi sydämessä ja sielussa, pohjoismaisia arvoja heijastaen.