Italian opettajien koulutuspäivät 2024

Suomen Italian suurlähettiläspari Matti Lassila ja Satu Mäki-Lassila avasivat meille residenssinsä ovet koulutusta varten su 29.9.2024. Saimme myös keskustella heidän kanssaan ajankohtaisista aiheista. Kiitos!

Italian Suomi-koulut kouluttautuivat 27.-29.9.2025 Suomen suurlähetystön tiloissa Roomassa.

Rooma vastaanotti eri puolilta Italiaa tulleet osallistujat valtavalla lämmöllä. Rooman Suomi-koulun aktiivit kertoivat toiminnastaan ja aurinko porotti miltei 30 asteen lämmöllä.

Italian Suomi-kouluista olivat edustettuina Bolognasta, Roomasta, Milanosta ja Firenzestä. Marcheen on perusteilla uusi koulu, josta kuulemme toivottavasti lähitulevaisuudessa lisää!

Ohjelmassa oli esimerkiksi seuraavia asioita:

Asiaa kielen muutoksesta, suomen kielen taidosta Italian Suomi-kouluissa, musiikkihetken opetuksesta ja rakentamisesta, toiminnallisesta kielenoppimisesta sekä ajankohtaista asiaa avustuksista sekä Suomi-koulujen tuki ry.:n sekä Suomi-Seura ry:n toiminnasta. Ohjelma oli monipuolinen ja käytännönläheinen!

Katso koko Italian Suomi-koulujen koulutusohjelma tästä, koulutusohjelmista voi aina löytää ideoita myös oman koulun tai omien koulutuspäivien kehittämiseen: Italian Suomi-koulujen koulutuspäivät 2024 – LOPULLINEN OHJELMA

Osallistujajoukko oli, kuten aina Suomi-koulutilaisuuksissa, erinomaisen innostunutta ja sitoutunutta oman Suomi-koulun kehitykseen.

Sunnuntain tilaisuus alkoi suurlähettilään residenssissä lämpimällä vastaanotolla. Suurlähettiläspari kertoi residenssistä, omasta työstään sekä yhteyksistä Suomi-kouluihin. Rouva Satu Mäki-Lassila kertoi olleensa mukana perustamassa mm. Abu Dhabin Suomi-koulua sekä olleensa tiiviisti mukana myös Dubain Suomi-koulun yhteyksissä.  Joululaulut raikaavat edelleen Arabiemiraateissa, perinne joka Lassiloiden aikaan alkoi Suomi-kouluissa. Koko joukkomme oli todella otettu vastaanotosta ja keskusteluista päivän aikana.

Erityisen suuri ja lämmin kiitos siis koko Suomen suurlähetystön väelle, joka antoi aikaansa Suomi-koulujen opettajien koulutuksen järjestämiseksi suurlähetystön/residenssin tiloissa. Lämmin kiitos ja kumarrus  siis suurlähettiläs Matti Lassilalle sekä hänen tiimilleen. Suomessa asuvat Suomi-kouluopettajat kiittävät ja koko Suomi-kouluyhteisö kiittää yhteistyöstä.

Myös Suomi-koulut tekevät Suomelle tärkeää julkisuusdiplomatityötä suurella sydämellä joka kerta kun koulut kokoontuvat tai aina kun Suomi-kouluväki (suomalaiset ja monikulttuuriset perheet) kohtaa (kohtaavat) paikallisia ihmisiä turuilla, toreilla, kotona, koulussa ja työpaikoillaan.

Bolognan Suomi-koulun opettajat kertovat omasta koulustaan

Italian Suomi-kouluopettajia

Liity jäseneksemme
Järjestöön voivat liittyä kaikki maailmalla toimivat Suomi-koulut.
LIITY