Shanghain Suomi-koulu esittäytyy

Vuonna 2001 perustettu Shanghain Suomi-koulu kokoontuu lukukauden aikana seitsemän kertaa sekä syksyllä että keväällä klo 9.30–12.15 isäntäkoulullamme SCIS Hongqiao ECE:llä. Oppilaiden ikähaarukka on 3–15 vuotta.

Koulussamme opiskellaan ikätasoisesti äidinkielen asioita leikkien, laulaen, keskustellen, pelillisesti, draaman avulla, piirtäen ja askarrellen sekä tutustutaan lisäksi suomalaisuuteen kulttuurin ja tapojen kautta. Oppimateriaaleja käytetään monipuolisesti ja opettajiston tietotaitoa päivitetään muun muassa koulutuksien ja kirjallisuuden kautta.

Suomi-koulussa päivän aikana jokainen ryhmä käy Suomi-koulun omassa kirjastossa, josta oppilaat voivat lainata suomenkielistä lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja elokuvia. Kirjavalikoima on pieneksi kirjastoksi kattava ja kokoelmaa päivitetään koko ajan. Koulumme isommilla oppilailla on myös käytössä elektroniset lukulaitteet oppilaille. Niihin on ostettu valikoima e-kirjoja, joiden lisäksi oppilaat saavat suomalaisilla kirjastokorteillaan lainata laitteisiin itselleen sopivaa luettavaa.

Koulullamme on vuosittain järjestetty jokin teemapäivä, kuten suomalainen design, Suomi 100 vuotta tai itsenäisyyspäivän juhlat. Teemapäivän aikana kaikki ryhmät tapaavat toisiaan ja myös vanhemmat ovat olleet tervetulleita viettämään aikaa koko Suomi-kouluyhteisön kesken. Lisäksi joka lukukauden päättävät suomalaiseen tapaan joulu- ja kevätjuhlat.

Koulumme opettajisto on innostunutta väkeä taustakoulutuksesta riippumatta, mutta olemme olleet onnekkaita, sillä useana vuonna suurin osa opettajista on ollut myös kotimaassaan koulumaailman kanssa tekemisissä tavalla tai toisella. Opetusryhmissä on tarpeen mukaan myös avustava opettaja, joten voimme tarjota mahdollisimman hyvää opetusta huomioiden oppilaiden yksilölliset tarpeet.

Vanhemmat voivat odotella koululaisiaan sekä tavata muita vanhempia Suomi-koulumme kahvilassa/kaupassa, joka toimii samalla myös suomalaisten olohuoneena. Usein siellä nähdäänkin koulupäivien aikana jäsenistömme ulkopuolisia kasvoja nauttimassa tuoreita korvapuusteja ja täydentämässä tuotevarastoaan esimerkiksi suomalaisten karkkien tai ruistuotteiden muodossa. Kauppa/kahvila on samalla merkittävä osa koulumme varainhankintaa.

Shanghain Suomi-koulun toiminta on vireää ja tarjoaa kotipesän liikkuvaan ja toisinaan epävarmaan komennuselämään. Muutoksia tulee jatkuvasti sekä opettajistoon, johtokuntaan että oppilasryhmiin, sillä keskimäärin Kiinan-komennukset kestävät 2–3 vuotta, ja perheet palaavat sen jälkeen Suomeen tai vaihtoehtoisesti siirtyvät jatkamaan elämää jossain muualla maailmalla. Mukana toiminnassamme on lisäksi paljon perheitä, joissa toisen vanhemman kotimaa on Kiina, ja lapsilla voi siksi olla vahvoja siteitä Kiinaan mutta myös kiinalaiseen kulttuuriin sekä kieleen. Elämäntilanteiden moninaisuus ja vaihtelevuus on meille Shanghain Suomi-koulussa suuri rikkaus, mutta samalla myös haaste: oppilaiden kielitaito ja oppilasmäärät vaihtelevat vuodesta toiseen suuresti – toisaalta vaihtuvuus takaa toiminnan dynaamisuuden.

Saamme jatkuvasti palautetta siitä, että Suomi-koulussamme viihtyvät niin lapset kuin vanhemmatkin. Lasten mielestä Suomi-koulu on kiva paikka ja opiskelu täällä erittäin mukavaa. Toivomme, että kykenemme pitämään tämän saman ilmapiirin yllä nyt ja tulevaisuudessa. Nähdään Suomi-koulussa!

Annukka Sarikka edustaa Suomi-koulujen tuki ry:n hallituksessa Shanghain Suomi-koulua.