“Suomi-koulussa on jämpti ote sekä reilu henki!”

Saksan ja Britannian Suomi-koulut ovat kokoontuneet alueelliseen koulutuspäiviin lähiopetuksessa. Kummassakin maassa koulutuspäivät onnistuivat hienosti – Covid-määräykset ja suositukset huomioiden. Moni huomasi sen, kuinka yhdessä tekemisen energiaa ja tekemistä ei mikään korvaa!

Britannian koulutuspäivillä pohdittiin myös Suomi-koulujen olemassaoloa, haasteita sekä unelmointiin siitä, millainen Suomi-koulu olisi – jos vain taivas olisi resurssien rajana. Näitä ajatuksia tullaan käyttämään myös tulevassa Suomi-koulujen strategiatyössä.

Suomi-koulun sloganiksi nousivat esimerkiksi seuraavat huudahdukset:

Kieleily on kivaa!
Suomen parhaat lähettilää!
Yhdessä hauskaa!
We are Finnished !
Koulussa elämän kirjo – oma olohuone!
Yhteisöllisyys!

Suomi-koulun yhteydessä mainittiin myös mainiot kahvilat, Suomi-tunnelmointi koulun yhteydessä, ikimuistoiset joulupukin vierailut, järjestetty oppilaiden ystävänpäivädiscot sekä löytynyt “opettaja-oppilas-yhteys” lapsiin/nuoriin lauluin, leikein ja elein  – vaikka lapsi ei vielä suomea suostuisikaan puhumaan. Sanottiinpa myös osuvasti: “Suomikoulussa on jämpti ote sekä reilu henki.” Suomi-koulut ovat paikallisia Suomen kulttuurin, osaamisen sekä arvomaailman lähettiläitä, näitä parempia tai organisoidumpia ruohonjuuritason Suomi-lähettiläitä tai Suomen “vienninedistäjiä” ei olekaan!

Suomi-koulun haasteiksi mainittiin esimerkiksi seuraavat asiat:

• huoltajat jotka eivät käytä suomea lasten arjessa
  • huoltajat jotka tuovat lapsensa koululle liian aikaisin (yli 15 minuuttia etuajassa) tai liian myöhään
  • tietotekniikan puuttuminen (laitteet tai kokonaan wifi)
  • liian vähäiset koulukerrat, oma (opettajan) ajanhallinta tai “ainainen kiire”

Harjoituksessa pidimme myös hissipuheen Suomi-koulusta. Tässä harjoituksessa harjoiteltiin asioiden tiivistämistä sekä sitä, miten omaa Suomi-koulua voi omassa yhteisössään mainostaa.

Tärkeää on, että Suomi-kouluissa on toimiva tiedotus. Ajantasaiset ja modernit nettisivut, toimiva sosiaalinen media ja sähköpostitiedotus – tämä auttaa opettajaa keskittymään opetus- ja kasvatustyöhön sekä luo koulusta tasokasta ja luotettavaa kuvaa.

Kuuntele tästä osuvat Suomi-kouluesittelyt ns. hissipuheet. Voit käyttää näitä myös oman Suomi-koulusi esittelyn tukena.

Britannian alueellisten koulutuspäivien tunnelmia (kuvat, videot) voit seurata Instagramissa @uksuukko – sivustolla sekä yhdistyksen Instagram-sivustolla @suomi_koulujen_tuki_ry .Britannian koulutuspäivät kokoavat yhteen kaikki Britannian Suomi-koulut (23 kpl) ja niiden järjestämisestä on vastuussa UK-SUUKKO eli Suomi-koulujen koulutustyöryhmä UK.