Italian Suomi-koulut kouluttautuivat

Italian Suomi-koulut kokoontuivat koulutuspäivilleen ensimmäistä kertaa ikinä 30.9.-1.10.2023!

Bolognan, Firenzen, Rooman sekä Milanon Suomi-koulujen opettajat tai/ja hallituksen jäsenet kokoontuivat Firenzeen aurinkoisena viikonloppuna syyskuun lopussa.

Koulutuspäivät polkaistaan käyntiin todella kattavalla paketilla kielitaidosta, monikielisyydestä, kaksikielisyydestä ja niiden oppimisesta. Tästä aiheesta meille alustivat Lena Dal Pozzo sekä Katia Brunetto.

Opettajien kanssa keskustellessa korostui Suomi-koulu paikka yhteisönä, yhteisö toimii paikkana käyttää suomen kieltä ja kohdata muita suomalaisia. Suomi-koulussa välitetään suomalaisia tapoja, arvoja sekä perinteitä – kielten oppimisen lisäksi.

Päivän tarkempi ohjelma on liitteenä. Ohjelma oli joustava ja tilaa jätettiin paljon keskustelulle ja ajatustenvaihdolle. Oli tärkeää käydä monikielisyyden teoriaa ja tutkimusta läpi, harjoittelimme toiminnallista kielen oppimista, keskustelimme ryhmäjaoista sekä ihan hitusen arvioinnista – mukana oli ilahduttavan paljon uusia toimijoita ja siksikin perusasioiden keskustelu oli tärkeää.

Ilahduttavaa oli se, että opettajat Inna Kabanen sekä Marika Broas kertoivat Helsingissä järjestettävien koulutuspäivien annista. He “markkinoivat” Helsingin koulutuspäiviä koko Italian opejoukolle. Koulutuspäivien antina mainittiin vertaistuki, suomalaisten ajankohtaisten asioiden kuuleminen, luodaan ystävyys- ja yhteistyösuhteita, huomataan, että kuulutaan suurempaan verkostoon. Lisäksi mainittiin uuden oppiminen – mitä Suomi-koulutoiminta voi olla, miten voi eriyttää oppilaita, saa tietoiskuja eri aiheista, asia oli konkreettista, saa oikeasti tekemistä oppitunneille ja oikeaan arkeen. Koulutuspäivien avainsanat: Ahaa!  (Ahaa-elämykset)….Koulutuspäivien ideoista tulee “runsauden sarvi” seuraavalle kouluvuodelle.

Niin Helsingin kuin nyt Italiankin koulutuspäiviä kiiteltiin käytännönläheisinä ja informatiivisina, koulutuspäivät koetaan edelleen parhaana tapana saada motivaatiota sekä käytännön vinkkejä arjen Suomi-koulutyöhön.

Ohjelma:

Italian Suomi-kouluopettajien koulutuspäivät 2023