Saksan koulutuspäivät 2014

Saksan suomalaisten kielikoulujen opettajien koulutus- ja  neuvottelupäivät pidettiin Augsburgissa 7. – 9. 11. 2014.  Veturinkuljettajien lakosta huolimatta paikalle oli päässyt tylemaan yli 50 opettajaa eri puolilta Saksaa. Koulutuspäivät järjesti Münchenin Suomi-koulu yhdessä Augsburgin Suomi-koulun ja Saksan pedagogisen neuvoston kanssa.

Ohjelma jakaantui kolmeen painopisteeseen: Toimintaterapeutit Suvi Seitola ja Linda Bergbreiter antoivat opettajille tuiki tarpeellisia keinoja leikki-ikäisten ryhmänohjauksen haasteisiin. Fysioterapeutti Anne Oldengarm ja liikuntahallinnon MA Jaana Trumm osoittivat vakuuttavasti, miten liikuntaleikkien kautta voidaan tukea kielen kehittymistä. Musiikin lehtori Hanni Selbherr puolestaan antoi musiikkivinkkejä oppitunneille.

Augsburgin koulutuspäivillä syksyllä 2014 esitelty materaali Keinoja leikki-ikäisten lasten ryhmänohjauksen haasteisiin, jonka ovat laatineet Linda Bergbreiter ja Suvi Seitola, on nyt luettavissa jäsensivuilla.

Kouluttajien esityksiin liittyi runsaasti harjoitteita, joiden kautta opettajat pääsivät kokeilemaan, miten he käytännön työssään pystyisivät soveltamaan juuri oppimiaan asioita. Kouluttajien ammattitaito ja innostus sekä sujuvasti hoidetut järjestelyt takasivat opettajille täysipainoisen koulutusviikonlopun.

Kuvassa: Saksan Suomi-koulujen koulutuspäivien iloiset ja innostavat kouluttajat (vasemmalta) Jaana Trumm, Anne Oldengram, Hanni Selbherr, Linda Bergbreiter, Suvi Seitola