Sveitsin koulutuspäivät 2014

Sveitsin Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät pidettiin Speicherissa, St. Gallenin läheisyydessä 31.10. – 2.11.2014. Mukana oli yli 20 opettajaa eri puolilta Sveitsiä. Kouluttajina päivillä olivat kirjailija, näyttelijä, ilmaisutaidon opettaja Eppu Nuotio ja suomen kielen tutkija, opettaja, FT Lari Kotilainen.

Eppu Nuotion kanssa paneuduttiin sanataiteen mahdollisuuksiin kielen ja kirjallisuuden opetuksessa Suomi-kouluissa. Ei kestänyt kauankaan, ennen kuin Eppu Ilmarinen takoi kaikista opettajista esiin pulppuavan runosuonen, ja runoja, loitsuja ja räppejä alkoi syntyä. Esimerkkien avulla Eppu ohjasi opettajia myös lastenkirjojen tekstien käsittelyyn.

Lari Kotilainen käsitteli esityksessään suomen kielen, ja aivan erityisesti sanaston muuttumista. Varsinkin somen sanaston vieraus keskustelutti kuulijoita. Yhdessä pohdittiin, miten ulkomailla asuvat opettajat ja oppilaat pysyvät parhaiten ajantasalla suomen kielen sanaston nopeissa muutoksissa.

Kuvassa Eppu Nuotio ja Lari kotilainen katselevat herkullisia lahjojaan, jotka heille on ojentanut koulutuspäivien järjestelyistä huolehtinut Terhi Lampi. Kuvan lähetti Jaana Kempter

Lue myös räppi ja loitsut.