Talven opekokous 31.1.2021

Pidimme toisen maailmanlaajuisen opekokouksen sunnuntain 31.1.2021. Suomessa talvi oli parhaimmillaan ja lumi notkui puissa – mutta Suomi-kouluopettajien tapaaminen linjoilla lämmitti pakkasenpuremat posketkin.

Kokouksessa puhuimme paljon tekijänoikeuksista, lähinnä siitä vinkkelistä, että onko esimerkiksi sallittua lukea pieni satu tms. kesken Suomi-kouluopetuskerran, yhtenä osana oppitunteja. Tähän ja moneen muuhun löytyy vastauksia tältä sivustolta: https://www.sanasto.fi/kirjallisuuden-tekijanoikeudet-kaytannon-vinkkeja-opettajille/  .

Voitte kysellä tapauskohtaisesti asiaa meiltä enemmän: puheenjohtaja.suomikoulut(at)gmail.com. Lisäksi Suomi-koulujen tuki ry. suosittaa olemaan yhteydessä Sanastoon (www.sanasto.fi) suoraan mahdollisista jatkokysymyksistä, koska jokaisen koulun tilanne ja tapa voi olla kovin erilainen. Huomioitavaa on se, että eri kirjailijoiden lupa-asioita saattaa hoitaa monetkin eri tahot. Sanasto ei hallinnoi kaikkien suomalaisten kirjailijoiden oikeuksia. Sovimme myös, että Suomi-koulujen tuki ry. selvittää, mitä maksaisi “täysien oikeuksien” hankinta esim. yhden kirjailijan koko tuotannolle tai yhdelle teokselle ja kaikille Suomi-kouluille.

Tiina Norton Iso-Britanniasta kertoi myös, että on juuri alkanut opettaa ns. teiniryhmää ja kaipaisi tässä ns. vertaistukea. Päätimme, että Tiina kutsuu erikseen linjoille ns. teiniryhmien opettajat lähiviikkojen aikana. Seuraa puheenjohtajan kirjeitämme tai nettisivujamme tässä asiassa!

Puhuimme myös erilaisista etäopetussovelluksista, joista mainittiin ainakin Pixton, Quizizz, Kahoot, Padlet sekä Saarella.fi – sovellukset. Jokainen opettaja voi tutkailla näitä itsekseen ja kokeilla rauhassa. Lisäksi muistuteltiin Suomi-Seuran hallinnoimasta valtionapuhausta (lisähaku vuoden 2020 varoista), tämän haun viimeinen päivä on 14.2. ja haussa kannattaa ottaa huomioon esim. ostettavat sovellukset, Kotisuomea-kirjan paikalliset painatuskulut (jos halutaan printata/painaa oppilaille näköiskirja kotiin) jne.

Oheisessa dokumentissä on opekokouksen chat taltioituna:  CHAT310121.

Kiitämme kaikkia mukana olleita – on aina iso ilo tavata!

Lue myös syksyn opekokouksen opetusvinkit, niitä oli paljon! Luettavissa: https://suomikoulut.fi/opekokouksen-satoa/