logo
OPS-suositus

Teiniryhmien opetuksen ilta 10.3.2021

Suomi-koulujen teiniryhmien opettajat tapasivat linjoilla 10.3.2021. Tapaamista veti Tiina Norton Irlannista ja tapaamisen tarkoitus oli jakaa ideoita teiniryhmien opetuksesta.

Esittelykierroksen jälkeen eri opettajat kertoivat onnistuneita tehtäviään. Tässä lyhyt kooste puhutusta ja alla myös linkki koko tapaamisen kuunteluun (n. 1h30min).

Kari-Henrik (UK) kertoi valokuvaus- ja videointiprojekteista,joita he tekevät tunneilla. Teinit kuvaavat itselleen sopivia TAI ennalta koulupäivän aiheeseen liittyviä kuvia ja tekevät näihin tekstejä ja liittävät esim. ääntä. Kari-Henrik kertoo asiasta lisää oheisessa tallenteessa. Tässä kohdassa huomioitiin, kuinka Kotisuomea-kirjassa on esim. Suomen maisema-alueista mahtavaa materiaalia (joka tukee Kari-Henrikin esilletuomaa aihepiiriä).

Leila (Saksa) kertoi projekteista, joita hän on tehnyt oppilaidensa kanssa. Leila esitteli “minä itse” – työn, jota he ovat työstäneet useamman oppitunnin ajan aina jotakin pientä työhön lisäten. Leila kertoi myös koulunsa opetusuunnitelmasta ja aiheista, joita teineille on suunniteltu.

Puhuttiin myös koulujen opetussuunnitelmista, niiden olemassaolo helpottaa kovasti pajon koulujen arkea ja tuo tekemiseen ryhtiä. Sama tuntien aihe sopii mille tahansa ikäryhmälle, koska aihealue on eriytetty aina kohderyhmän mukaan. Samasta aiheesta valitaan vain ikäryhmälle sopiva vinkkeli. Kuuntele lisää tallenteesta (alla). Muistuttelimme, että sivuillamme on opetusuunnitelmasuositus, josta voi lähteä liikkeelle paikallisesti. Alla myös Frankfurtin koulun opetussuunnitelman malli.

Opetussuunnitelmasuositus

Opetussuunnitelma

Leila Imppola kertoi myös erinomaisesta asiasta: Kielikokeisiin kerätään nuorille rahaa koulun myyjäisissä – se motivoi nuoria tekemään tuon virallisen suomen kielen kielikokeen. Koulun myyjäisissä siis leivotaan ja osallistutaan tavoitteellisesti.

Sari (USA) kertoi, että teinit tykkäsivät euroviisutehtävistä. He olivat aloittaneet Euroviisujen katsomisesta: Katsottiin Euroviisut, pisteytettiin laulut ja perusteltiin omat pisteet. Opetus on korona-aikaan hajautettua (lyhyempiä kertoja useammin). Kysytään lapsilta, että mitä he haluavat tehdä? Sen perusteella tehdään tehtäviä tai jopa aktiviteetteja (lasketturetki, jossa käytetään suomea). Jokaisen koulukerran lopuksi on Kahoot! ja aina on pieni palkinto voittajalle (5/10/20 dollarin lahjakortteja). Muita kuluja ei ole, koska koulu järjestetään kotona…joten materiaalikuluja on nyt laitettu oppilaiden motivointiin.

Lisäksi on järjestetty valokuvauskurssi (vain teineille – ammattilaisen pitämä suomeksi). Parempia kuvia omilla puhelimilla (tekniikkaa suomeksi). Tämän voi yhdistää esim. kaupunkisuunnistukseen tai ulkoiluun jos teinit ovat sen ikäisiä. Kuvia voi editoida netissä yhdessä ja sen jälkeen esitellä muille (kertoa suomeksi näistä kuvista).

Itsenäisyyspäivänä tehtiin ultraviolettivalosuunnistus: Suomen historiasta yleisiä klippejä ja sanastoa, itsenäisyyteen ja jopa sotaan liittyen. Tämän jälkeen pihalle kirjaimia (hohtaa pimeässä valotikut) ja pimeässä haettiin kirjaimia pihalta: Haettiin kirjaimia ja muodostettiin sanoja aiheeseen liittyen. Palkinto oli voittajalle. Zoomissa kokoonnuttiin sitten vetämään yhteen ne sanat, jotka oli löydetty ja keksitty löydetyistä kirjaimista.

Virtuaaliretki Helsinkiin (videoita löytyy netistä vaikka kuinka). Ope valitsee kohteet, missä käydään ja katsottiin ne läpi ja niihin liittyvät sanat. Sitten opituista paikoista ja sanoista taas Kahoot!  – kertauksen omaisesti tunnin lopussa. Seuraavalle kerralle jokainen esitteli yhden paikan Suomesta opitun mallin mukaan (lyhyt video).

Osa on katsonut yhdessä leffaa tai pätkiä leffasta share screen-toiminnon kautta (tehtävät leffasta tai Kahoot!) tai sitten jokainen katsoo tahollaan leffan ja sitten siitä keskustellaan yhdessä tai vastataan kysymyksiin.

Puhuttiin myös siitä, kuinka nuoret innostuvat nettipohjaisista escape room-harjoituksista myös, nuoret pitävät visailuista todella paljon. Muistettava on, että ennen näitä on käytävä sanastoa ja aihepiiriä läpi ja sitten ikäänkuin kerrataan visaillen.

Teinejä on sitoutettu myös apuopeiksi pienempien ryhmiin ja he saavat siitä palkkaa.

Oppilaille voi lähettää materiaalit etukäteen postitse kotiin, kuten Kari-Henrik kertoi. Jokainen saa ohjeet, materiaalit valmiiksi kotiin. KOtona sitten maalataan tai askarrellaan yhdessä linjoilla: Asia konkretoisoituu paremmin, kaikilla on samat välineet kotona…mutta ohjeet ja materiaalit selkeästi oppilaille etukäteen. Sanaston kertaaminen helpompaa kun on konkretiaa (toiminnallista ensin ja sitten kirjallista aiheeseen liittyen).

Kerran lukukaudessa on myös kiva leipoa yhdessä (suomalainen kauppalista, suomalainen resepti, suomalaiset verbit reseptissä) jne. Livenä tai Zoomissa yhdessä!

Vanhempien pitäisi olla “vanhempia” vielä vaikka lapsi tulee Suomi-kouluikään: Suomi-kouluvastustus ei ole kuin pari vuotta pahimmassa murkkuiässä: Sen jälkeen se usein tasoittuu ja lapsi huomaa kielten tärkeyden (hahmottaa tilanteen eri tavalla). Teinien kanssa voi sopia heille sopivan päivän tai iltapäivän myös, ja vanhempien pitää sitoutua asiaan (etteivät vanhemmat sovi samalle päivälle muuta tai pitävät kiinni sovituista Zoom-tuokioista, kuten mistä muustakin harrastuksesta).

Pauliinan vinkit (Leicester):

Nuoret tuottaa HS:n Lasten uutisiin Kirjeen maailmalta. Kiva projekti, ja HS lahettaa postissa nipun lehtia! Vierailevat puhujat, esim. Ihmiset joilla on erikoinen tyo. Mietitaan etukateen kysymykset, ja nuoret haastattelee vierasta. Unelmieni koti, yks kuvailee, toiset piirtaa. Otetaan sanastoa kodeista ja rakennuksista. Tyhjat sarjakuvat, joihin taytetaan tekstit. Myotahapea-teema: matskuina 80-luvun Suosikit ja teinin paivakirjat. Tehdaan visa: Miten suomalainen olet? Nuoret tekee itse hyvat kysymykset ja vastausvaihtoehdot. Sitten voivat tentata tauolla aikuisia! Aika hyvin nivoutu mm. Suomalaisiin perusarvoihin. Sanoja, jotka on olemassa vain yhdella kielella. Etsitaan niita, kaannetaan maaritelma suomeksi ja ehka piirretaankin ne. Tehdaan niista nayttely kahvitaolle.

Houkuttimena voi olla myös yhteinen luokkaretki toisen Suomi-koulun luokse (esim. samassa maassa). Tämän voisi tehdä vaikka virtuaalitapaamisena jonkin toisen Suomi-kouluryhmän kanssa.

Tai tehdä esittely omasta kaupungista jollekin toiselle Suomi-kouluryhmälle!

Seuraava tapaaminen esim. kesän 2021 jälkeen. Tervetuloa silloin mukaan.

Toivottiin että vastaavia tapaamisia pidettäisiin esim. kerran lukukaudessa ideoiden vaihdon merkeissä.

Kuuntele koko keskustelu täällä ja inspiroidu!

Topic: Nuorisoryhmien opetus
Start Time : Mar 10, 2021 06:55 PM

Meeting Recording:
https://zoom.us/rec/share/YMxRjVfYShfF6Sc8OS-MI7de6_TQsKCm54jA-tKZh__U121RX4CtaThfm_TqjCXh.WtrXtRD_3U4oXmjSs!

Salasana on: Pakkanenpaukkuum44liskuuss4kin

Kiitokset kaikille osallistujille.

Seuraava

Liity jäseneksemme
Järjestöön voivat liittyä kaikki maailmalla toimivat Suomi-koulut.
LIITY