logo
OPS-suositus

Lukupiiri

Lukupiiri 2018 on alkanut. Se on perustettu Helena Prihan lahjoitusvaroin. Suomi-koulut hakivat lukupiiriin mukaan kevään ja kesän 2018 aikana. Kaikki ajallaan ilmoittautuneet koulut saivat kouluihinsa noin 5-15 suomalaista lasten- ja nuortenkirjaa. Lasten ja nuortenkirjojen hankinnassa avustivat Äidinkielenopettajain liiton toiminnanjohtaja Anne Helttunen sekä Hyvinkään kirjaston kirjavinkkari Ilona Savolainen.

Lukupiirin ohjeita:

  • Voitte lukea kirjoja yhdessä luokassa tai antaa kirjoja kotiin luettavaksi (huolehtikaa palautuksesta).
  • Vaikeampilukuisia kirjoja kannattaa lukea yhdessä – sanoja ja lauseita selventäen ja pohtien…
  • Kirjoja voi lukea useamman kerran saman porukan kanssa.
  • Kirjojen tekstejä voi käyttää mallina ja runkona oman kirjoittamisen harjoitteluun tai esimerkiksi eri sanaluokkien sanojen “metsästämiseen”.
  • Kirjan teksteistä voi tehdä aukkotehtäviä (suullisiin tai kirjallisiin harjoituksiin).
  • Kirjoja voi pyytää lukemaan ääneen esimerkiksi puhelimen äänitystoimintoon tai vastaavaan – lapset pitävät siitä kun saa hieman “leikkiä teknologialla”.
  • Kirjojen tarinoista voi tehdä lyhyitä näytelmiä tai omia lyhyitä videoita. Kirjan tapahtumia voi piirtää, näytellä tai dramatisoida – mielikuvitusta voi käyttää hyvin monella tapaa.
  • Lue lisää lukemis- ja kirjankäsittelyvinkkejä Suomi-kouluoppaastamme: https://suomikoulut.fi/suomikouluopas/  (samaisessa oppaassa tuntisuunnitelmia myös muihin aiheisiin).
Suomi-koulujen tuki ry. haluaisi kirjoista oppilaiden tuotoksia. Nämä tuotokset voivat olla em. mainittuja lasten ja nuorten tekemiä töitä.
Kuvat, videonpätkät, skannaukset, tekstit kirjoista voi lähettää: puheenjohtaja.suomikoulut@gmail.com.
Lähetyksessä tulee mainita a) mikä kirja on kyseessä b) minkä ikäiset lapset kirjaa käsittelivät ja c) mitä tuotoksessa on kuvattu (jos siitä ei saa selvää, nuorimmat oppilaat).
Opettaja voi myös kirjoittaa oppilaiden arvioita kirjoista keskustelujen jälkeen, jos lapset eivät vielä osaa itse kirjoittaa.
Kirjat jäävät kuhunkin kouluun – kirjojen kulku ja postitus eri puolille maailmaa niiden käytön jälkeen olisi turhan kallista.
Hyviä lukuhetkiä toivotellen,
Suomi-koulujen tuki ry.:n hallitus
  
Koulujen kommentit kirjoista:

Barcelona

Tekijä: Susanna Hämäläinen

Myös Barcelonan Suomi-koulussa on luettu lukupiirin kirjoja sekä tehty niihin liittyviä tehtäviä. Ikäjakauma kyseisessä ryhmässä oli 8-13. Esimerkiksi kirjasta “Brontosaurus Beppe” oppilaat kirjoittivat haikuja (näytteitä alla).

Berne on kiva / Brontosaurus on iso / pasta on hyvää

Ihan tylsää yök / tää kirja on vauvoille / en enää lue

Ville on poika / Ville on paha poika / Ville on pätkä

Beppe vihreä / on tyhmä brontosaurus / ja vanha lapsi

Opettajan luettua “Hotelli Hämärä ja kummituspurkki” lapsille ääneen, oppilaat suorittivat siihen liittyviä tehtäviä eri pisteillä. Tehtävistä voit lukea lisää täällä

Kadonneiden eläinten saaren luettuaan oppilaat tekivät näyteltyjä kohtauksissa kirjasta 2-4 hengen ryhmissä. Sen jälkeen he tekivät kahden minuutin varoitusajalla kohtauksen, miten kirjan hahmot alkavat auttamaan sukupuutton partaalla olevia eläimiä. Videoita pääset katsomaan alla olevista linkeistä.

Video 1 – Dodot

Video 2 – Leijonanpentu

Video 3 – Juuttunut kieli

Video 4 – Tiikeri

Video 5 – Eläinten pelastaminen

 

Zürich

Multakutri ja suon salaisuus (Jukka Laajarinne ja Elina Warsta)

“Luimme tämän kirjan eskari-ikäisten kanssa. Ryhmäläisten suomenkielentaito on hyvä, mutta kävimme useampien sanojen merkitystä tarkemmin yhdessä läpi. Kirja herätti lasten huomion erityisesti voimakkaalla kuvituksella ja kuulijat odottivat kiinnostuneina, millaisen hirviön Multakutri kohtaa. Tässä kirjassa tarina tuntui jäävän sivuosaan kuvituksen viedessä päähuomion, mutta kirja sai kuitenkin kokonaisuudessaan lapsilta arvosanan HYVÄ.” /Riika Östberg

Päiväkoti Heippakamu – Pablo ja heiluvat hampaat (Veera Salmi)

“Kirja oli satuhetkilukemisena ryhmässä, jossa lapset ovat 3–6 -vuotiaita. Ryhmäläisten kielitaidossa on runsaasti vaihtelevuutta ja ainakin pienimmille tämän kirjan polveileva ja henkilöitä täynnä oleva tarina olisi ollut liian hankala seurata. Värikäs kuvitus kuitenkin kiinnosti lapsia ja päätin kertoa tarinan lyhenneltynä läpi kuvitukseen pohjaten. Pienimmätkin jaksoivat kuunnella lyhennellyn kertomuksen ja heille tärkeimmässä roolissa oli luuranko. Isommille jäi mieleen heiluvat hampaat, sillä muutamalle lapselle tämä oli hyvinkin ajankohtainen asia.” /Riika Östberg
Luokkani oppilaat ovat 5 – 6 vuotiaita
Luimme ja kävimme kirjaa läpi kahdella eri koulukerralla.
Oppilaat pitivät kirjassa olevaa luurankoa outona ja useampi oppilas ilmoitti, etteivät pidä siitä.
Olisivat halunneet, että en enää toisella kertaa kirjaa lue, koska se ei ole hyvä.
Ihan lopuksi pyysin lapsia näyttämään peukuilla mitä mieltä olivat kirjasta.
Seitsemästä oppilaasta viisi laittoi peukalon alaspäin ja kaksi vaakasuoraan, eli eivät pitäneet kirjasta kovinkaan paljon. Eivät kuitenkaan osanneet sen tarkemmin sanoa, miksi eivät.” /Satu Isotalus
Neskareiden (4-5v.) palaute, raportoi Pia Wyser
Mitä pidit kirjasta?
– Hauska kirja, että ne roikku
– Hauska kirja, luuranko sano huva sillä hampaalla
– Hauska kirja, koska se sanoi hei-hei
-Hauska luuranko
– Tyhmä kirja, minä en tykkää kirja
– Tyhmä kirja, ei pitänyt
Mitä muistat kirjasta?
– Ne teki piparia, ne leikki
– Se luuranko tuli paljon isommaksi
– Se koira juoksi tosi nopeasti
– Lopussa se tuli pois, se hammas
– Luuranko tuli isommaksi ja ne teki pipareita
– Missä roikkui, missä se luuranko tulee isommaksi

Uusi-Englanti

Terveisiä Uuden Englannin Suomi-koulusta! Olemme lukeneet 6-9-vuotiaitten kanssa Lukupalat-kirjoja Lätkä-Lauri ja haamupelastus sekä 2A:n kamut kykykilpailussa. Ohessa liitteenä oppilaiden taidetta tarinoiden pohjalta: Uusi-Englanti Lukupiiri

Aikaisemmat lukupiirit

Lukupiirin kirjat ovat Suomi-koulujen tuki ry:n Suomi-kouluille lahjoittamia kirjoja. Oppilaat kirjoittavat niistä omia ajatuksiaan ja arvioita, jotka tulevat luettavaksi Lukupiirin sivuille sitä mukaa kuin niitä saadaan kouluista.

Lue kokemuksia ja arvioita lukupiiritoiminnasta Lukupiiriprojekti Hanian Suomi-koulussa (pdf).

Kaikki kirjoihin liittyvät tekstit ovat tervetulleita: lähetä ne osoitteella eini.mantyla@iki.fi.

Myös muista kirjoista – tai mistä vain – voi kirjoittaa ja lähettää tekstit yllä olevaan osoitteeseen. Niiden paikka on sivulla

Juttuja muista kirjoista.

Lukupiiriterveisiä kouluista

Liity jäseneksemme
Järjestöön voivat liittyä kaikki maailmalla toimivat Suomi-koulut.
LIITY