logo
OPS-suositus

 


VANHA SUOMIKOULUOPAS (JULKAISTU ENNEN VUOTTA 2010)

UUSI SUOMI-KOULUN OPEN OPAS on julkaistu “jäsenmateriaalia” otsikon alla, vain jäsenillemme.

 

Käytännön opastusta Suomi-koulujen opettajille

Tämä opas on tarkoitettu suomikoulutyötä tekeville opettajille ympäri maailman, erityisesti työtään aloittaville.

Oppaan ovat laatineet
Veera Toivonen, Belgian Suomi-koulu, veera.toivonen(at)gmail.com
Päivi Kauppila, Pariisin Suomi-koulu, p_kauppila(at)hotmail.com
Liisa Hoffman, Münsterin suomalainen kielikoulu, pianistms(at)aol.com

Sisältö

Luku 1: Mikä Suomi-koulu?

1.1 Suomi sydämessä – kiire kantapäillä
1.2 Millainen koulu?
1.3 Yhdessä samanlaisia, mutta niin erilaisia
1.3.1 Lapsen ensimmäisen kielen kehitys
1.3.2 Toisen kielen oppimien
1.4 Suomea vieraana kielenä oppivat oppilaat
1.5 Suomea äidinkielenään oppivat oppilaat
1.6 Ryhmänmuodostus
1.7 Yhdysluokkien työtavat
1.8 Taustatietolomake
1.9 Palautelomake

Luku 2: Opettajien maailma

2.1 Uutena opettajana Suomi-koulussa
2.2 Opetuksen suunnittelu
2.3 Yhteistyö on voimaa
2.4 Motivaatio osana oppimista

Luku 3: Opettajan kieli

3.1 Opetusta ajan hermolla
3.2 Lukeminen kannattaa aina
3.3.1 Miten kirjaa voi käsitellä Suomi-koulussa?
3.3.2 Kuinka hankkia uusia kirjoja ulkomailla?

Luku 4: Osallistuva oppilas

4.1 Yhteistoiminnallisuus osana oppimis- ja opettamisprosessia
4.2 Luovuus ja luonto – esimerkki yhteistoiminnallisesta koulukerrasta

Luku 5: Kättä pitempää – esimerkkejä tuntisuunnitelmista

5.1 Tuntisuunnitelma: Elämää kaupungissa
5.2 Tuntisuunnitelma: Suomalaiset kaupungin tutummiksi
5.3 Lappi ja lappalaisuus Suomessa
5.3.1 Nuorimmat oppilaat tutustuvat Lappiin
5.3.2 Lappi-tietoa edistyneemmille oppilaille
5.3.3 Tietoa Lapin eläimistä

Luku 6: Tuntisuunnitelmien tueksi – vitamiiniruiskeita oppitunneille

6.1 KILI – kieli ja liikunta
6.1.1 Päivää, olen koivu!
6.1.2 Tehdään puu!
6.1.3 Puupuhe
6.2 Kehon ja mielen yhteistoiminta – ehdotuksia liikunnallisiin opetushetkiin
6.2.1 Vapaat liikkeet
6.2.2 Yhdistämisharjoitukset
6.2.3 Improvisointiharjoitukset
6.2.4 Kosketus- ja rentoutusharjoitukset
6.2.5 Puhe- ja ääniharjoitukset
6.2.6 Kuuletko eron?
6.3 Käytännön ehdotuksia eriyttämiseen, didaktisia vinkkejä

Luku 7:  Vaikea lukea vai lukivaikeus?

Luku 8: Arvioinnin aakkosia – todistuspohjamalleja

Lähteet

Liitteet:

Liite 1: Taustatietolomake 

Liite 2: Palautelomake 

Liite 3: Sveitsin Suomi-koulujen opetussuunnitelma

Liite 4: Saksan suomalaisten kielikoulujen opetussuunnitelma

Liite 5: Pekingin opetussuunnitelma: Suomea lohikäärmeiden maassa

Liite 6: Todistuspohjamalli

Liite 7: Mallitodistus, esikoulu, Sveitsin Suomi-koulut 

Liite 8: Tuntisuunnitelma